قانون القوة

قانون القوة

 الجزيرة
منصور: انت بجد عايزني أبقى الكبير ..أنا كنت فاكرك بتعمل كده عشان تحرق النجايحة و الرحايمة ....
على حفني : مش أنا اللي عايزك تبقى الكبير ... انت اتكتب عليك تبقى الكبير خلاص .... أنا بموت يا منصور ..

منصور : تموت.... تموت ازاي ...
على حفني : زي ما الناس بتموت.. عيان و ماليش علاج ...

منصور : نروح لحكيم و اتنين ... نسفرك بره ..
على حفني : لما اللي زي يقولك يا منصور انه خلاص ... يبقى خلاص .... مافيش حاجة تتعمل ... أنا أكتر واحد عايز يعيش يا منصور .. جنة اللي زينا في الدنيا بس و اللي جاي حساب عسير , لو ينفع أأجله هأجله ...

على حفني :الكبير مايحبش حاجة و لا حد للدرجة اللي تبكيه عليه .. انت لازم تبقى زي الجزيرة أقرب حد ليك على البر التاني ....

منصور : فاضلك قد ايه ؟؟؟

على حفني : مش كتير ... عشان كده مسكتك مكاني بدري و أنا عايش ...عشان الناور اللي حوالينا هايطمعوا فيك من بدري .. ما ينفعش تقع يا منصور ... احنا بنلعب لعبة اللي يقع فيها مالوش قومه ..

منصور: هانبني لك أكبر جامع في البلد .... و هاحج لك مرة و اتنين و ....
علي حفني :تفتكر ربنا لو شايف اننا غلط هايخيل عليه الكلام ده ..
يتحول منصور للوجوم ....

منصور : يعني احنا مالناش رحمة ...
علي حفني : مالناش رحمة ليه ؟؟ مين قال ان احنا غلط .. احنا بنعمل ايه ... بنوزع أفيون ... مالحكومة بتبيعه في الصيدليات و المستشفيات و احنا لوبعناه نبقى تجار مخدرات !! تيجي ازاي ؟ و حالة بيع السلاح ؟؟ لو بعت سلاح يقولو عليك مجرم و لو بعت ألف تبقى وزير ....
 
كل واحد و له قانونه يا منصور .. و الأقوى دايماً .. قانونه هو إللي صح .. الكل يعمل له حساب و هيبة !

الجزيرة

2007


تعليقات