العيب مش فيها العيب فينا احنا احنا اللي مش عارفين نديرها

العيب مش فيها  العيب فينا احنا  احنا اللي مش عارفين نديرها


- انت طبعا ً قلقان و مش جاى لك نوم يا عواد ...
- عواد مين يا عم انت ؟ انت مش عارفنى ؟ ... انا اسمى صابر
- انا اللى صابر لكن انت ... انت بقيت عواد
- تانى عواد ؟
- تانى و تالت و عاشر أصل ما انتش عارف الحكاية زمان فى الإذاعة كان فيه تمثيلية فيها راجل اسمه عواد كل يوم العيال يهللوا وراه و يزفوه : عواد باع أرضه ... يا ولادشوفوا طوله و عرضه ... يا ولادبهدلوه مع ان الأرض كانت أرضه ... ملكه و مابعهاش للخواجات فما بالك بقى بواحد عايز يبيع وطنه ؟ ده بقى يزفوه إزاى ؟
- أنت أكيد من المعارضة ... أكيد ماعملتش التوكيل ...
- مش انا بس اللى ما عملتش التوكيل ... أجيال كتير ما عملتش توكيل و منهم حسن ابنى ... حبيبى ... وحيدى ... اللى استشهد فى حرب 73 ، كان شاب زيك كله أمل و حياة لكن ضحى بنفسه عشان نعيش انا و انت أحرار ، ما كانش يعرف ابدا ًانه حاييجى زمن عوادو يتباع فيه الوطن و دم الشهيد فى مزادلو بعت مش حايبقى لنا مكان فيها و ساعتها حاحس إن ابنى مات ...
- ليك حق تقول أكتر من كده ... ماهو انت مش داريان بحاجة ... انت عايش فى غيبوبة ... و انت قاعد هنا ليه ؟ هه ... ماتنزل الشارع و تلف حاتلاقى الناس بتكلم نفسها ... الناس تعبانة ...زمانك غير زمانااحنا فى زمن الغباوةجى دلوقتى تحط دم الشهيد فى رقبتى انا ...يا راجل حرام عليكحرام عليكده انا أكتر واحد تعبان فى البلد دى
- بيع يا عواد ... بس قبل ما تفرق الفلوس لف العالم كله و حاول تشترى وطن مش حاتلاقى ... مش حاتلاقى حضن دافى زى هنا 
...................................................................................
مش هنبيع يا جماعه .. محدش فيكم عرف يوصل للسعر المطلوب
لازم نفوق ولازم نصحى .. لازم نعرف ان مصر اغلى من كده بكتير ..
العيب مش فيها .. العيب فينا احنا .. احنا اللي مش عارفين نديرها ..
زمان علشان يدخلوها .. كانوا بيدفعوا التمن غالي قوي من دمهم ..
دلوقتي .. بالدولار هيدفعوا ويخشوا .. وهما معاهم العلم و القوه والمال ..
هيبقوا هما الساده واحنا العبيد .. مش هيبقالنا مكان فيها ..
علشان كده
احنا مش هنبيع وحقنا فيها مش هيضيع ..
من فيلم : عايز حقى

تعليقات